background: #FFFFFF;

det är alltid lika intressant med psykologi, men alltid lika jobbigt oxå

den auktoritära
  • många regler som måste följas
  • många förbund, många nej
  • vuxna bestämmer
  • genom tvång lär sig barnet föjla regler
leder ofta till: ilskna bråkiga pojkar
tillbakadragna, beroende flickor

låt-gå uppfostran

  • inga regler, eller ändrar lätt regler
  • få bestraffningar
leder ofta till : otrygga barn
ofta lågpresterande i skolan

demokratiska

  • har regler som skall följas/sätter gränser
  • förklarar varför man har regler
  • kan förhandla om regler
leder ofta till: glad barn med stark självkänsla

avvisande/försummande
  • bryr sig inte om barnet
  • ingen värme
leder ofta till: oengagerade, tillbakadragna barn

curlingföräldrar
  • omtanke om barnen "sopar" vägen framför dem
  • sätter inte gränser
leder ofta till: barn som har svårt att hantera meningsskiljaktigheter
barn som har orealistisk syn på sig själv och vilken plats de ska ta
vilket ger problem för barnet och omgivningen

barn har olika personligheter redan vid födelsen,
antingen "lätta" barn eller "svåra" barn



en gång i tiden var jag glad. vad hände?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0